söndag 25 oktober 2009

MER FOTOGRAFERING

En grå bild tagen med nya blixten när det var mörkt ute.

Ni har väl kommit ihåg att ställa om klockan? Jag började dagen med hotellfrukost i sällskap av mina goa granntjejer/fruar. Vi satt länge och njöt av den goda frukosten, mysiga miljön och en härlig pratstund. Hotellet ligger en bit utanför stan och är jättefint. Om ni såg "Ensam mamma söker" ikväll så var Madde och åt hotellfrukost på just det här hotellet. Ska jag avslöja en sak....hi,hi....jag har varit lärare till Madde = )! Hur gammal är jag då.....!!!! Hi,hi...det var när jag var ung och hade inte ens gått ut lärarlinjen, då jobbade jag extra en period på gymnasiet. Jag hoppas hon hittar sin kärlek, hon verkar så go!!!

Det här med att fotografera är inte lätt! Med min lilla enkla digitalkamera var det bara att knäppa, "klick" så var det klart, och bilderna blev ofta bra. På min nya systemkameran ställer jag in bländare, slutare och ISO-tal och sätter till den vinklingsbara blixten. Förväntningarna på bilderna blir höga och det är sällan de når upp till mina krav!!! När jag fotar 200 bilder kan det vara 10 som är bra, om jag har tur. Det blir fortfarande gråakitga bilder när jag fotar vitt, hm. Så blixt är inte alltid lösningen inne eller i mörker. Men den vinklingsbara blixten ger jättefina porträttbilder, så det är jättekul att fota barnen inne! Jag lär mig hela tiden nya saker när jag fotar och när jag får till en bra bild är känslan enorm, snart kanske det bara säger "klick" med nya kameran också = )!

25 kommentarer:

  1. Åååå visst är det roligt att fota.. och det här med blixt.. interesting.. Har en portabel en som är kanon,, perfekt att slå i taket ;)

    Kram på dig, underbar bild!!!

    (kul med hotellfrukost.. myyys)
    Janice

    SvaraRadera
  2. synes du tar fantastisk fine bilder! godt å høre at det ikke bare er meg som tar haugevis med bilder og ender opp med ett bra... synes det er kjempevanskelig å ta gode innebilder...

    ha en fin kveld
    klem Beate

    SvaraRadera
  3. synes du tar fantastisk fine bilder! godt å høre at det ikke bare er meg som tar haugevis med bilder og ender opp med ett bra... synes det er kjempevanskelig å ta gode innebilder...

    ha en fin kveld
    klem Beate

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det kul att fota men verkligen en konst...
    Jag använder inte alls den manuella delen av kameran så ofta som jag borde...Behöver läsa lite mer i instruktionsboken först...
    Ett nytt objektiv ligger på önskelistan, men som sagt, jag kanske behöver lära mig kameran först...=)

    Dina bilder är superfina!!

    Kram
    Anna-Malin

    SvaraRadera
  5. Dina bilder är jättefina (tycker jag)! Men jag vet hur det är att vara självkritisk... Och visst är det roligt att fotografera, det är en härlig bieffekt av att börja blogga. Jag fotade en hel del förr men nu har jag blivit totalbiten men känner igen mig, det knäpps otroligt mycket bilder men bara ett ynka fåtal blir jag egentligen nöjd med. Men visst är det himla kul att experementera med olika slutartid och blixt eller ej? Och jag blir så glad när en bild till slut passerar nålsögat och jag känner att både kvalitén och känslan blir rätt (det är iofs ett fåtal gånger men ändå). Det säger säkert snart "klick" även med din nya kamera!!!

    Cathrin

    SvaraRadera
  6. Härligt med hotellfrukost, det är det godaste som finns!:)
    Skulle nog inte ha tålamod att hålla på så där för att få några foton!:) Men man ser ju på dina bilder att det lönar sig!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Roligt att du trivs med den nya kameran. Själv har jag bara en enkel liten skruttkamera. Visst känner jag ibland att man skulle haft något annat, främst kanske för att kunna byta till vidvinkelobjektiv ibland. Men jag kämpar på med skruttisen. Jag är nog ganska självkritisk för jag tycker att det blir en massa bilder innan jag blir nöjd med någon. Det gäller liksom att kunna se motivet.
    Jag fotar aldrig med blixt.
    Kolla gärna in på min blogg om du vill.

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  8. Vad kul det verkar vara att experimentera med blixten :) och bra blir det också. Många kramar från Emilia

    SvaraRadera
  9. Haha här har du en till som sliter med kameran. Gjorde som du idag och vinklade min stora blixt uppåt och vips blev det mycket bättre. Hm det är så bra att hitta tips från dig hihi. Jag har bestämt mig för att gå en kurs i vår.
    Ja här har du en till i din ålder...Fy vad gamla vi är hihi..

    Kramkram A

    SvaraRadera
  10. Vad kul att du har varit lärare till Madde:-) Världen är verkligen bra liten ibland *ler*. Fint kort och snyyygg klocka, hihi. Kramen Sofia

    SvaraRadera
  11. Haha om jag kommer på något sååååå...Men det är ju inte lätt med alla dessa kameror. Jag måste verkligen sätta mig och läsa om min. Vi hade en trevlig stund idag...

    Kramkram A

    SvaraRadera
  12. Åh vad du är go vännen...Vad snäll du är. Ja här har du ju en nattuggla till men det vet du ju redan ..Pip nu är kl 22.58 nu skall även jag ramla i säng...

    Kramis A

    SvaraRadera
  13. Låter underbart med hotellfrukost!
    Tycker att ju mer man fotograferar desto mer kistisk bli man till sina bilder.Kraven ökar med kunskapen....
    Som sagt en blixt måste införskaffas nu i höstmörkret.
    Kram Lina

    SvaraRadera
  14. Men du: vilken fin klocka!!! Var är den köpt? Jag letar efter en sån!
    Blixt, ja... Hmmm! Ofta blir det ett väldigt "kallt" ljus med blixt, men är det mörkt behövs det ju! Men du kan väl ställa in slutartiden själv så att kameran släpper in mer ljus så att du slipper använda blixten så mycket? Men då gäller det att det fotograferade föremålet är stilla och att kameran också är stilla - annars blir det suddigt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Vilken god idé att lyxa med hotellfrukost.

    Klicka vidare med dina bilder - det blir bra!

    Ha en HÄRLIG vecka!
    /Pernilla

    SvaraRadera
  16. Men du... har du rätt vitbalans inställd då? Om det blir grått menar jag... samma som man fotar "blå" snö.
    Kolla manualen till kameran! Man brukar kunna "fota" nåt som är vitt för att visa kameran att detta är "noll läget för vitt" och sen blir samma "grå" nyans vit på bilderna sen. Eller om du ställer upp ljusinsläppet.

    lycka till!
    /Hanna

    SvaraRadera
  17. Jag gillar dina bilder!!! Kram och ha en härlig vecka! Jag vill oxå fota man har inte sinnesro just nu och ingen bra kamera heller......det kommer det kommer!

    SvaraRadera
  18. Hei!
    Skjønner så godt hva du mener, jeg også har begynt å bruke mitt systemkamera mer enn bare på auto og det skal taes mange bilder før man blir fornøyd :-) men øvelse gjør mester!

    Håper du får en flott uke!
    Nå er vi snart ferdige med første strøk med hvitmaling i stuen :-D Det blir så fint!

    God kram jorid

    SvaraRadera
  19. Men så mysigt att samlas för en hotellfrukost.
    Kan det vara Högbo? blink**

    Ja Madde verkar en sån härlig och glad tjej.
    Jag håller mig till digitalkameran än så länge.

    Ha en bra dag! Kram Lena

    SvaraRadera
  20. Tack Hanna!!!

    Superbra tips, det ska jag kolla upp, tack så jättemycket för hjälpen!

    Kram L-L

    SvaraRadera
  21. Hej,

    appropå föregående inlägg, så kul att få se skillnaderna på det här sättet, det är onekligen stor skillnad på resultatet beroende på ljuskällan.
    Superfint jobb ni gjort i din systers bostad, både med bilder och miljö.

    Sedan vill jag ju också passa på att tacka för din gulliga kommentar, jag blir så glad. Jag har studerat foto på universitet utomlands men det var typ 1000 år sen så jag kan inte påstå att jag kommer ihåg så mycket av det. Men precis som för dig så är foto ett stort intresse även för mig. Men fy vad jag ogillar fotoljuset så här års. Måste nog också laborera mer med blixt och belysning.

    Jag länkar också till din sida, så blir det enklare att hålla sig uppdaterad.

    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  22. Jag tycker också du tar jättefina bilder.
    Ha en fin dag i dunklet som råder
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  23. Det är himlans gott med hotellfrukost, synd att man inte tar sig tid att lyxa till helgfrukostarna hemma oftare.
    Högbo är ju verkligen kanonmysigt.

    Roligt att följa "kändisar" från vår stad i ..."ensam mamma..." blir några kända ansikten :-)

    Ha det gott, så syns vi på lördag ?

    Kram från Ulrika

    SvaraRadera
  24. Hej Lise-lott!
    Vad kul att du varit lärare åt Madde, hon verkar så gullig! Hoppas att det blir hon och bonden;)

    Det där med systemkameror verkar vara en utmaning, men jag tror att du kommer få grepp om det hela snart! Tycker bilderna du visar här på bloggen är superfina!

    Ha en bra vecka!

    kram Jenny

    SvaraRadera
  25. Ahhhaa, bygga nytt:-)!! Då har hon mycket skoooj och stora val framför sig, men hon kanske inte lider av samma beslusångest som mig, haha. Misstänkte att det nog var nåt sånt roligt som låg bakom;-). Kraam igen!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett meddelande 🤍