måndag 15 februari 2010

MÅNGA BESLUT!!!


Bilden här ovan ger mig hopp om att få göra det jag vill, att hålla på med inredning, foto och design. Som det är nu när jag jobbar 75 % som lärare har jag ingen kraft och energi över till att förverkliga mina drömmar om att starta eget. Jag har beslutat mig för att prova jobba 75% fram till sportlovet och känna mig för hur det känns. Det börjar bli dags att utvärdera hur det går och hur jag ska fortsätta.

  • Att jobba som jag gör idag kommer innebära att jag inte har kraft och energi till annat än jobbet, i och med tröttheten är det svårt att hitta glädjen och jag måste då lägga mina drömmar på is ett tag.

  • Att gå ner i tid kommer innebära mer kraft och enerig till att hitta glädjen i livet och till att kunna förverkliga mina drömmar.

Pengarna eller Livet... = )??? Startar jag eget kanske jag kan kombinera ihop det = )!?!

29 kommentarer:

  1. Nej, egentligen är det inte svårt, men det är inte alltid man kan göra det som är bäst...
    Känner verkligen igen mig i det du skriver, 75% och då orkar man inte så mycket mer. Och det finns ju så mycket mer man vill göra! Livet är mer än bara jobb!

    Hoppas det löser sig för dig!

    Kraaaam!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att det blir bra tillslut ♥

    lycka till!!!
    kramkram // Olivia ♥

    SvaraRadera
  3. Hej Vännen!
    Hoppas du hittar en bra balans när det gäller arbetstiden och att du en dag får möjlighet att ägna dig åt din dröm:)

    Ha en trevlig vecka!

    stor kram!
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hoppas att du kommer fram till en lösning som känns bra och givande. Jag tycker att du ska gå ner i tid och satsa på att starta eget.

    Läraryrket är ju inte 75% fast det står 75% på papperet, det är alltid mer! Även om det inte syns i lönekuvertet ;)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Hej Lise-Lott!

    Tittade in hos dej och fick massor med inspiration och det blev en fröjd för öga och själ.
    Underbart att gå ner i tid och syssla med sånt som gör livet härligare. Själv jobbar jag 60% just nu och njuter.

    Ha det fint
    KramKram
    Lotta

    SvaraRadera
  6. ** Jag hoppas att allt kommer att bli precis som du vill ha det**

    SvaraRadera
  7. "Pengarna eller livet", ja! Det är frågan! Funkar det ekonomiskt att gå ner i tid på "vanliga" jobbet tycker jag absolut att du ska göra det - du har ju verkligen öga för inredning och kamera har du ju redan. Och du kan hantera den också!!!

    Lycka till!

    Kram, Annica.

    SvaraRadera
  8. Hej på dig, det där kändes nästan som om det var jag själv som hade skrivit, känner precis likadant..... Skulle vilja att någon sparkade mig i baken så att jag fick en knuff framåt att våga, att våga satsa.......
    Vi får ta varann i händerna du och jag och kasta oss ut i våra drömmar........ ha en bra dag.... Malla

    SvaraRadera
  9. Ibland kan beslut vara så svåra att ta!
    Ibland vill man att nån annan ska ta ens beslut.
    För man vill ju ta RÄTT beslut!!

    Fundera o diskutera med mannen!!
    O som nån annan skrev. Att lärar yrket går ju ut en hel del utanför arbetstiden..

    Jag tror på dig!!

    Kram Jeanette

    SvaraRadera
  10. Du har talent for foto og innredning, ingen tvil om det. Men det er nok ganske tøft å starte for seg selv også. Men så lenge du kan klare deg økonomisk i en stilling som er redusert, ville jeg uansett gått ned i fast arbeid slik at du får mer overskudd. Livet er viktigere enn pengene...
    Lykke til med beslutningen.

    SvaraRadera
  11. Hoppas det löser sig tillslut! Du är ju duktig på att fotografera:) Kram

    SvaraRadera
  12. Lyssna till ditt hjärta...

    Lycka till!

    kram!

    SvaraRadera
  13. Hej L-L,
    Detta är ett beslut som du och din man måste ta gemensamt då det kommer att påverka er ekonomi. Är man medveten om att du inte kan ta ut lön i början och ni måste leva på en inkomst kommer det att fungera alldeles utmärkt. Om ni sen vågar och kan ta det steget är en annan sak. Kan du inte ta tjänsledigt 1 år och prova på? Då ser ni om det fungerar men har samtidigt en säkerhet i att du kan gå tillbaka till en fast inkomst. Eftersom du varit sjuk ska du ju inte köra parallellt med både lärarjobb och eget.
    Jag tycker du ska starta eget och prova. LYCKA TILL
    kramis Agneta

    SvaraRadera
  14. hei
    høres ut som om du tenker mye om dagen... håper du finner ut av det. lytt til kroppen og ♥ - og du...drømmer må man også ta på alvor...


    klem beate

    SvaraRadera
  15. Hej tjejen!
    För mig skulle det inte vara ett svårt val om man klarar det ekonomiskt.
    Drömmar ska man ta på allvar annars blir det ju inget av det.
    Om du känner att 75% räcker för dig i vanliga jobbet och att du får mer energi till det du verkligen vill så kör på det, det är ju ditt liv och ditt välmående det gäller.
    Jag tror du kommer fram till ett bra beslut.
    Kram Lena
    Glöm inte att vi lever nu, imorgon vet man aldrig.

    SvaraRadera
  16. Hej!

    Du ska inte låta ekonomin hindra dig från att följa din dröm men se ändå till att du förstår, på riktigt, att du inte kommer ha lika mycket pengar att röra dig med, kanske rentutav nästan inga pengar. Det "enklaste" sättet för att se om du klarar att leva på lite pengar är att börja redan nu, gör en stentuff budget och spara i princip alla pengar till ett startkapital för firman. Klarar du det när det är semester, jul osv? Det är viktigt att tänka långsiktigt och inte frestas att tro att man kommer tjäna mer pengar och jobba mindre när man startar eget. Det kanske är ambitionen men de flesta egna företagare har inte den situationen.

    Jag tror heller inte att det är bra att kombinera lärarjobbet med ditt egna företag. Det egna företaget kommer ta så mycket tid i anspråk, var realistisk. Kanske voer det möjligt om man har orken och gillar sitt jobb men det låter som det är motigt för dig. Kanske bättre att ta tjänstledigt eller kunna jobba väldigt lite. En dag i veckan eller så men jag vet inte om det är möjligt som lärare?

    Kort sagt; gör inga glädjekalkyler utan var realistisk när det gäller ekonomin och tiden som krävs.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  17. Vi har ju bara ett liv och man bör försöka göra det bästa av det.
    Att må bra är nummer ett, för om man inte gör det spelar det andra ingen roll.
    Att ge råd till andra är både lätt och otroligt svårt.
    Önskar dig all lycka med ditt beslut hur det än blir!

    Kram ♥ Mimmi

    SvaraRadera
  18. Tack anonym för din kommentar! Ja, det är inte lätt...jag har tänkt mig jobba 60% som lärare och vara ledig 2 dagar och pyssla lite brevid, och då inte tänkt att det ska bidra något ekonomiskt i början, och det känns hårt att inte ha så mycket att spendera från plånboken. Mycket för och emot.

    Kram L-L

    SvaraRadera
  19. Inte lätt val, det handlar ju alltid om ekonomi i slutändan. Hoppas att du hittar ett sätt att förverkliga din dröm, för man lever ju bara en gång och "man ångrar inte det man gjort, bara det man inte gjort!"
    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Går i samma tankar. Jag har för avsikt att göra en tajt budget och jobba 75% som lärare i början,puh! Mitt första mål är att kunna gå ner till kanske 60 % inom en framtid. Tufft,men inte omöjligt=)
    Vill inte sitta på mitt jobb gammal OCH bitter för att jag aldrig vågade prova! Tyvärr är det alltid verkligheten som håller en tillbaka (typiskt kvinnligt) Kram Annica

    SvaraRadera
  21. ååååh vilka jobbiga kval. Har själv lite liknande tankar och det är verkligen inte lätt! Men jag tror, om du väljer att starta eget, att det kommer att gå bra! Du tar ju väldigt fina bilder och av dina bilder att döma är du ju oxå väldigt duktigt på det där med inredning/styling. Jag önskar dig verkligen lycka till i vilket beslut du än tar!!!!!
    Stor lycka-till-kram, Kristin

    SvaraRadera
  22. Hej Vännen!!
    Du ska välja det som känns rätt innerst inne....om du vet och kan känna efter;o)
    Välj livet om du har möjlighet, du är en fantastisk fotograf!!!!!!

    Om du ligger uppe på ett moln och tittar ner på ditt liv, vad ser du då??? Vad gör den där lilla människan?? Är det något du vill ändra?? Vad vill hon(du)???
    Ha det bäst och Jag önskar dig Lycka til!!!

    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  23. Hej vännen! Hoppas verkligen du kan förverkliga dina drömmar och starta eget! Jag önskar dig allt lycka till som finns!! Kram Maria

    SvaraRadera
  24. Sluta aldrig drömma, men mitt lilla företag är svårt att leva på. Det är svårt. Jag som har orken jobbar kvar 85 på jobbet och så fota bredvid. Jag hoppas med kunna gå ner i tid.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  25. Ja många funderingar har man o ibland måste man följa sitt hjärta som inte alltid är sååå lätt!! Hoppas du kommer fram till ett beslut där du känner glädje och kan njuta av all tillvaro....

    Ha det så bra!
    Kjamis Cattis

    SvaraRadera
  26. Vilka svåra beslut.
    När du väl bestämt dig så blir det bra hur du än gör tror jag.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  27. Känner så väl igen mig...jobbar också som lärare men skulle vilja utveckla mitt inredningsintresse....har dock ännu inte vågat utan knegar på i skolan... Lycka till med beslutet!

    SvaraRadera
  28. Hejsan!
    Att våga är ju att vinna.
    Jag tycker du ska lyssna på ditt hjärta och ta klivet ut.
    Det är ju de som vågar som lyckas även om det kan vara kämpigt.
    Jag tror på dig!
    Våga följa din dröm.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett meddelande 🤍